新宿を映す目 Eyes reflecting Shinjuku
宮原睦生 MIYAHARA Tomoki
作品コンセプト
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世界一の利用者数を誇る駅を要する都市、新宿。ここを始発駅とする特急列車から、都内移動を支える普通列車まで多くの列車が毎日新宿駅で乗客を乗せ、降ろしている。駅は都市とそれらを結ぶあらゆる交通網の接点である。路線バスやタクシーといった交通との接点でもある。竣工後50年を迎える駅周辺の百貨店や駅前広場は更新時期を迎えており、駅西側の都庁をはじめとする摩天楼に並ぶ高さ250メートル超級の高層ビル群へと生まれ変わる計画が進行中である。合わせて新宿駅前を象徴する坂倉準三設計の西口広場の曲線の美しい車両用スロープも歩行者専用に転換される計画があるという。
高層ビル群内へのアクセスとして坂倉の曲線を踏襲したバス・搬入車用回遊路と、高層化という都市部における典型的とも言える未来の姿を、その合理的な構造から一歩離れた場所から俯瞰する高層遊歩道の導入を通して、近未来へ向けた都市構造を考える。
Shinjuku is the city with the world's busiest railway station. Many trains pick up and drop off passengers at the Station every day. The station connects with the city and transport networks. The department stores and station plaza around the station are due for renewal, and plans are underway to transform them into skyscrapers over 250 metres high, in line with the Tokyo Metropolitan Government Building and other skyscrapers on the west side of the station. In conjunction with this, there are plans to convert the beautifully curved vehicle ramp at the west exit square, designed by Junzo Sakakura, which symbolises the area in front of Shinjuku Station, into a pedestrian-only area.
Through the introduction of a bus and loading ramp that follows Sakakura's curves as access to the skyscrapers, and a high-rise promenade that gives a bird's-eye view of Shinjuku, which can be said to be typical of high-rise urban areas designs, from a distance from its rational structure, I examine the typical urban structure being planned and constructed these days.