棲める学校 -茶畑と暮らしが織りなす学びの風景- A Habitable School:Learning Landscape Woven by Tea Fields and EverydayLife.
野々村佑菜 Yuna Nonomura
作品コンセプト
- JP
- EN
学びとは何だろうか。ひとつの空間に集まって、決まった時間に決まったことを学ぶ行為だろうか。この当たり前の学校での学び方に限界はないだろうか。多様な価値観やスキルが求められる現代において、日本の画一的な教育はより柔軟な教育へと変化していくべきである。一方で、地方にある小規模な学校では地域資源や人とのつながりがより強く、地域全体で子どもたちと共にみんなで学びあっているが少子化により学校の統廃合が進む。本提案では少人数教育の良さを活かしながら、教育と暮らしを一体化した「棲める学校」を生み出す。学校という枠組みを超え、教室だけでなく、住まいや職の場そのものが学びのフィールドとなる。家族や地域住民が先生や子どもたちとともに学び、教え合うことで世代を超えたコミュニティが生まれる。地域全体が「学びの循環」を生み出し、学校は地域の活力を取り戻すまちの拠点として機能する。
What is learning? Is it the act of gathering in a single space to learn a certain thing at a certain time? Is there a limit to this natural way of learning at school? In this day and age, when diverse values and skills are in demand, Japan's standardized education system should be replaced by a more flexible educational system. On the other hand, small schools in rural areas have stronger ties with local resources and people, and the entire community learns together with the children, but the declining birthrate is leading to school consolidation. This proposal will create a “livable school” that integrates education and daily life while taking advantage of the benefits of small-group education. Beyond the framework of the school, not only the classroom, but also the residence and workplace itself will become a field of learning. Families and local residents learn and teach each other together with teachers and children, creating a community that transcends generations. The entire community will create a “cycle of learning,” and the school will function as a town center that restores the vitality of the community.