立命館大学理工学部建築都市デザイン学科2020年度 卒業設計展 On-Line Ritsumeikan University Department of Architecture & Urban Design Thesis Design On-Line Exhibition

絡み合うS字 Intertwined S

谷口祐啓 TANIGUCHI Masayoshi

作品コンセプト

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未来へと踏み出そうとするSONY株式会社さんの新しい活動の場としての研究施設を計画する。日々の技術の進歩により様々なものの在り方が変化していく時代にある。そしてスポーツ観戦においては、スタジアムに行く「フィジカル」な観戦に対して、利便性が高いTVの発明により「デジタル」な観戦が出来るようになった。その一方、今の時代の人々は渋谷のスクランブル交差点や大阪道頓堀に見られる「肌感覚を伴う興奮を他人と共有する」事に価値を見出し、このような場が求められている。そこで時代と共に増築や建て替えを繰り返すスタジアムの軸を持つ街、千駄ヶ谷を計画地として、「デジタル」と「フィジカル」をハイブリットする「バーチャル」な観戦の研究開発と共にSONY株式会社の歴史と伝統を展示する施設を提案する。

We plan a research facility as a place for new activities of SONY Corporation, which is about to step into the future. We are in an era in which various things are changing due to daily technological advances. And in watching sports, the invention of the highly convenient TV has made it possible to watch "digital" games as opposed to "physical" watching games going to the stadium. On the other hand, people of this era found value in "sharing excitement with skin sensation" seen at the scrambled intersection in Shibuya and Dotonbori, Osaka, and such a place is required. Therefore, as a planned site, Sendagaya, a town with a stadium axis that is repeatedly expanded and rebuilt with the times, We propose a facility to display the history and tradition of SONY Corporation, along with research and development of "virtual" watching games that hybridize "digital" and "physical".