立命館大学理工学部建築都市デザイン学科2023年度 卒業設計展 On-Line Ritsumeikan University Department of Architecture & Urban Design Thesis Design On-Line Exhibition

折りなす邂逅 Folded Encounter ~Proposing an experience-based market that responds to the times

RieSuzuki Suzuki Rie

作品コンセプト

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これからの時代に呼応した卸売市場はどのようであろうか。かつての卸売市場は、業者や関係者のみが出入りする、ブラックボックス化した機能重視の建築であった。EC市場が増加した現在、市場の機能は減少しつつあり、遠くない未来に卸売市場そのものの消失が懸念される。一方で、卸売市場で行われていたセリ行為を筆頭として、人と人とが直接介して物を売買する過程は、価値が生みだされる機会であると考える。売られているものがどんな生産者から作られ、どこから来たのか、というモノの背景を知ることで消費行為は豊かになる。スーパーマーケットやネットショッピングなど、近代化した消費形態では得ることのできない、付加価値が生まれる瞬間に着目し、今後機能が減少していく卸売市場がそのような体験を引き起こす空間に変化していくことを提案する。

What will the wholesale market look like in the future? In the past, wholesale markets were black-box, function-oriented structures with only vendors and related parties entering and leaving the market; now that the number of e-commerce markets has increased, the market's function is decreasing, and there is concern that wholesale markets themselves will disappear in the not-too-distant future. On the other hand, we believe that the process of buying and selling goods directly between people, led by the auction that used to take place in wholesale markets, is an opportunity for value to be created. The act of consumption is enriched by knowing the background of the goods being sold, such as what kind of producer made the product and where it came from. We focus on the moment when added value is created, which cannot be obtained through modernized forms of consumption such as supermarkets and online shopping, and propose that wholesale markets, which will be losing their functions in the future, be transformed into spaces where such experiences can take place.